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Description Beschrieb

The ongoing digitalization of our environment creates an increasing amount of single blocks of information. In their electronic forms, and using computer based processing technologies, these blocks can be freely arranged and placed in new relations to one another. The pictorial work is based on photographs of frontal views from the image collection of the Canadian Center of Architecture CCA. Potentially interesting image fragments and components were recorded, detached from their existing image context and, using image montage, seamlessly rearranged into new, imaginary constructed images

The digital processing culture places new demands on the existing photographic materials. The focus shifts from the outer gestalt of the one complete picture to the interior; it dissects the image into its components, thus identifying picture fragments for possible future use. What will be the consequences of this fact for contemporary image archives and how will the question of copyright regarding the image fragments taken from pictures be dealt with?




 

Die fortlaufende Digitalisierung unserer Umwelt schafft eine immer grössere Menge an einzelnen Informationsbausteinen, die in elektronischer Form und mit computergestützten Verarbeitungstechniken beliebig getrennt, arrangiert und neu zueinander gestellt werden können. Die Bildarbeit stützt sich auf fotografische Frontalansichten der Bildersammlung des Canadian Center of Architecture CCA. Potentiell interessante Bildfragmente und Komponenten wurden erfasst, aus ihrem bestehenden Bildkontext gelöst und mittels Bildmontage nahtlos zu neuen imaginären Bildern gefügt. 

Die digitale Verarbeitungskultur schafft neue Ansprüche auf das vorhandene Bildmaterial. Der Blick gilt nicht nur mehr dem einen, in seiner Ganzheit vorliegenden Bild, sondern verschiebt sich ins Innere, seziert das Bild in seine Komponenten und will Bildfragmente für eine mögliche Wiederverwendung identifizieren. Welche Auswirkungen hat dieser Umstand auf zeitgenössische Bildarchive und wie begegnet man den urheberrechtlichen Fragen bezüglich den aus Bildern entnommenen Bildfragmenten?